HALE

-A +A

HALL Etkili İtki Motoru Geliştirme Altyapısı/p>

TÜBİTAK UZAY bünyesinde Kalkınma Bakanlığı desteğiyle başlatılan ve yürütülen “Hall Etkili Elektrikli İtki Motoru Geliştirme Altyapı Projesi” (HALE) kapsamında, elektrikli itki sistemleri test altyapısı kuruluyor.

Altyapı kurulması kapsamında; TÜBİTAK UZAY yerleşkesinde elektrikli itki sistemleri tasarım, üretim ve testlerini gerçekleştirmek için 2,3 metre çap ve 4,5 metre derinlikte 171.000 l/s N2 pompalama hızına sahip vakum tank içeren bir laboratuvar kurulmuştur. Laboratuvar bu tanka ek olarak sistemin önemli parçalarından biri olan katotu geliştirmek amacıyla da 0.6 m çap ve 1.1 m derinlikte ikinci bir vakum tank barındırmaktadır. Ayrıca altyapıda bir itki sisteminin performansını belirlemek amacıyla üretilen itkiyi ölçebilecek iki itki standı, kuyruk gazı plazma potansiyeli, elektron sıcaklığı, elektron yoğunluğu ile iyon akımını ölçen ölçüm uçları ve sıcaklık kontrolleri yapılabilecek ısıl çiftler ve termal kamera bulunmaktadır. HALE projesi kapsamında, 1,5 kW gücünde ilk Hall Etkili İtki motoru prototipi tasarlanıp üretilmiş ve ilk operasyonel testleri kurulan vakum tankta başarıyla gerçekleştirilmiştir.

Proje bünyesinde tasarlanan ve üretilen katot prototipinin sıcaklık testleri ile birlikte motor ve katotun iyileştirme çalışmaları devam etmektedir.

 

 

Fotoğrafların üzerine tıklayarak daha büyük hallerine erişebilirsiniz.

KASIM 2015 İTİBARİYLE PROJEDE SON DURUM

Kasım 2014’te tesis inşaatı başarıyla tamamlanmıştır. Tesis, 100 m2‘si 10,000 sınıfı temiz oda olan 140 m2 kapalı alandan oluşmaktadır.

Nisan 2015 itibari ile tesiste iki vakum tank bulunmaktadır:

Birinci vakum tank 2.3 m çapında ve 4.5 m boyundadır. Bu tankın taban ve çalışma basıncı 2 10-7 Torr ve 13 10-6 Torr’dur.
İkinci tank 60 cm çapında ve 1.1 m boyundadır. Bu tankın taban basıncı 10-8Torr'a ulaşabilmektedir.

 

Proje kapsamında ilk 1.5 kW’lık Hall Etkili itki motoru tasarımı Eylül 2012’de tamamlanmış ve ilk prototip motor Mart 2013’te üretilmiştir.

Bu motorun ilk testleri, birinci tankın devreye alınmasının ardından Şubat 2015’te başarıyla gerçekleştirilmiştir. Motorun performans iyileştirme çalışmaları devam etmektedir.